dinsdag 7 december 2010

ding 22

Bibliotheek 2.0 vind ik geweldig. De nieuwe functie van de bibliotheek, faciliterend aan wat de klanten willen. Ik zit ook erg aan de organisatiekant van dit fenomeen als teamleider. Daarin vind ik het manifest bibliothecaris 2.0 van Kees Hamann erg goed. Hoe zorgen we dat we niet meer "de beste spreker voor de workshop' uitnodigen, maar die laten 'ontstaan' via de zelforganisatie met nieuwe sociale media van klanten. In Deventer noemen we dat ook wel de Universiteit van de straat. Hoe is onze frontoffice faciliterend aan de klant in plaats van belerend.

2 opmerkingen:

  1. Ik denk dat klanten zich dan ook meer betrokken voelen als je ze "plukt" uit je eigen bestand.

    Toch gaat dit nog niet zo gemakkelijk. Maar misschien is het een kwestie van tijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe is onze frontoffice faciliterend aan de klant in plaats van belerend.

    Dat mag je me eens uitleggen. Het is vaak omgekeerd, klanten of beter: burgers willen ons overtuigen dat hun product of dienst nodig in de bibliotheek gepromoot moet worden. Dat kanaliseren wij dan keurig door de persoon de contactgegevens van de betreffende consulent te geven. Waarom staan deze gegevens niet op de website? Er is alleen een anoniem contactformulier, dat heeft weinig uitstraling. Wanneer de bibliotheek midden in de samenleving wil staan moet zij transparant zijn over haar diensten en producten, daar horen ook namen en mailadressen bij.

    Groeten van Adjoa, jammer dat je er dinsdag niet bij kunt zijn, bravo voor het inhalen van de achterstand.

    BeantwoordenVerwijderen