woensdag 8 december 2010

Ding 23

Hoewel ik mijzelf in mijn privé toch als een redelijk passieve 2.0 gebruiker beschouw, is deze 23-dingen cursus op het juiste moment langsgekomen. Het is het moment dat we met de bibliotheek Deventer heel 'digitaal aan het gaan' zijn en dat ik als teamleider van de vestigingen en MT-lid een ambassadeur ben van digitale ontwikkelingen. Of het nu gaat om ontwikkelingen op het gebied van ons collectiebeleid -welke collectieonderdelen op informatief gebied halen we eruit- en hoe vervangen we die digitaal ? Zowel via digitale etalages ("we hebben de collectie wél voor u") alsook via de frontofficemedewerkers, hoe zijn zij in deze tijd onze bibliotheekmedewerkers 2.0? Zo heb ik bedacht dat in het kader van de week van de mediawijsheid onze Frontoffice op z'n minst net zoveel moest weten als dat we in workshops aan onze klanten zouden vertellen, dus hebben we georganiseerd dat alle medewerkers 'ding 24' konden volgen (twitter, hyves, e-reader en picasa).

Hoe gaan we om met onze grootste groep gebruikers op vestigingen: de jeugd? Zij zijn ons helemaal voor in 2.0 toepassingen, hoe sluiten we aan bij hun wereld van informatie zoeken? Geweldige ontwikkelingen waarbij ik me helemaal thuisvoel om deze vorm te geven en waarin ik als teamleider ook een missie heb om beleid te verbinden met de werkvloer.

Zelf vond ik het leuk om me via 23 dingen verder te verdiepen in zaken van 'delen met elkaar' en wat dat voor nieuwe betekenis geeft aan het vergaren van informatie voor mijzelf: meer diepgang en maatwerk in ieder geval. Wat betreft twitter vind ik het grappig dat ik iemand volg van mijn vorige werk op het gebied van internationale samenwerking. Zij werkt nu bij een lobby-organisatie en ik zie wat Twitter daarin kan doen. Het twitteren over ondertekening van petities door prominente personen, het oproepen voor deelname aan acties etc. Daarvoor is Twitter o.a. bij uitstek geschikt, ik heb zelf nog niet helemaal bepaald waar ik twitter voor zou willen gebruiken, maar ik ben leergierig en wil in ieder geval van de nieuwste ontwikkelingen op de hoogte zijn zodat ik mij ook een beeld vorm hoe deze toe te passen.

Nou tot zover dit relaas,
mijn persoonlijke 2.0 ontwikkeling gaat gewoon verder

Annemiek

2 opmerkingen:

  1. Geweldig, Anamjek, dat het dit keer is gelukt. Je hebt het certificaat verdiend. Alvast gefeliciteerd!

    We hebben als Deventer natuurlijk al een Twitter account. Je kunt in elk geval belangrijke berichten van de bieb Retweeten. (doorsturen naar vrienden op jouw Twitter)

    Fijn dat je uiteindelijk toch enthousiast bent geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Joepi , bedankt voor je ondersteuning, altijd fijn om met je samen te werken!
    Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen